Recensioner

Recension av Elizabeth Kolbert's "The Sixth Extinction"

I framtiden kommer domen över oss som lever nu att bli hård. Läs min recension av Elizabeth Kolberts bok "The Sixth Extinction" för att förstå vad jag menar.

Zombiens naturhistoria

Finns det riktiga zombies? Vetenskapsjournalisten Frank Swain tog frågan på största allvar när han gav sig ut på en upptäcksfärd i zombiehistorier och resultaten av hans vedermödor finns presenterade i booken “How to Make a Zombie” (Frank Swain, OneWorld 2013). Det här är min recension av den boken.

Alla dör av något

Det känns nästan som att bryta ett tabu i dagens samhälle, men oavsett vad vi äter, hur vi motionerar eller på vilket sätt vi än har sex så kommer vi alla att dö. Det är bara så det är, men ibland kan man få intrycket från olika förståsigpåare att vi skulle kunna undvika alla välfärdssjukdomar genom att leva på ett sätt som är i linje till vad vi är anpassade till, rent evolutionärt. Problemet är bara att vi inte är och aldrig har varit perfekt anpassade till något, men att resa sig ur soffan och börja röra på sig är den bästa självhjälpen. Det är det enda konkreta råd som Marlene Zuk ger i sin mycket intressanta bok Paleofantasy.

Vem är vetenskapens fiende? Recension av The Heretics (Will Storr)

De flesta av oss som har en forskarbakgrund ser oss som rationella, kritiska tänkare. Men samtidigt kan smicker knuffa den bäste bort från den rationella vägen. Will Storr är i sin nya bok "The Heretics -- adventures with the enemies of science" vår allierade till en början när han målmedvetet wallraffar ”vetenskapens fiender”. Det är spännande att följa honom på äventyr när han försöker förstå personer som tror på saker som är bakvända, motsägelsefulla, som går mot alla etablerade fakta och är – rent ut sagt – jävligt konstiga, men i slutet vänds allt det mot dig.

Recension av Neil Shubins The Universe Within

Berättelsen om livet och universum kan vara otroligt fascinerande. I sin bok The Universe Within målar Neil Shubin upp universums historia på hela 13,7 miljarder år genom att samtidigt berätta den kortare historien om de vetenskapliga upptäckter som gjorde kunskapen möjlig. Det går knappast att ha större ambitioner med en populärvetenskaplig bok, men Shubin lyckas smälta samman de båda berättelserna till en generell röd tråd som handlar om hur universums 13,7 miljarder år långa historia har format och justerat oss själva – och alla andra levande organismer.

Recension: Carl Zimmers magkänsla

Hur väl känner du dig själv? Vet du att din kropp innehåller tio gånger fler bakterieceller än kroppsegna celler? Vi är vana vid att få livets historia berättad för oss ur ett människoperspektiv – naturen porträtteras med berättelser om geparder som jagar gaseller, dinosaurier och mammutar eller som här i Sverige, mest om älgar. Den här boken vänder det perspektivet över ända.

Verkligheten var värre – recension av Contagion

Är vilda djur en smittkälla som vi ska vara rädda för? Kan virus mutera och korsa sig med varandra? Finns det verkligen forskare som använder sig själva som försökskaniner och vad är egentligen den där märkliga växten Forsythia som den bloggande frilansaren Alan pratar så mycket om? (Spoilervarning).

Recension: Written in stone av Brian Switek

Brian Switek är en starkt lysande stjärna bland de nya vetenskapsjournalister som odlats fram på olika vetenskapsbloggar. Han är paleontolog till yrket och ger snart ut sin andra bok. Hans första bok heter "Written in stone" och här kan du läsa min recension av den boken.